Позориште Атеље 212 је започело свој живот 12. новембра 1956. године, премијерним концертним извођењем Гетеовог “Фауста” у режији Мире Траиловић, у коме су играли Марија Црнобори, Мата Милошевић, Виктор Старчић и Љубиша Јовановић, у малој сали старе зграде “Борбе” у којој је било само 212 столица у гледалишту.
Појава Атељеа 212 значила је прекретницу у позоришном животу не само Београда, већ и овог дела Европе. Атеље су основали уметници (редитељи, писци, глумци, музичари…) са идејом да створе позориште у коме би се играла нова авангардна драма, од великог утицаја у Европи у то време. Осим тога, желели су да оснују позориште које ће се и организационо разликовати од постојећих, које пре свега неће бити институција. У трагању за погодним простором у коме би реализовали своју идеју открили су читаоницу новинске куће „Борба“, а Борислав Михајловић Михиз назвао је ново позориште: Атеље 212. Публика је тог 12. новембра 1956. аплаудирала, а јавност је била благонаклона према овом необичном позоришту с необично извођеним представама.
Током 60 година које су уследиле, Атеље 212 је кроз своје представе, писце и редитеље, а нарочито кроз своје велике глумце, израсло у једно од најзначајнијих позоришта са ових простора.
Атеље 212 је било прво позориште у Источној Европи које је играло “Чекајући Годоа”, Семјуела Бекета, 1956. године. Велики успех ове представе омогућио је читавом низу других авангардних драма и аутора да се појаве у позоришту. Сартр, Фокнер, Јонеско, Ками, Пинтер, Адамов, Ружевич, Џојс, Жари, Т.С. Елиот, Витрак, Шизгал, Копит, Жене, први пут су приказани на овој сцени пред југословенском публиком. Позориште Атеље 212 је откривало и нове домаће писце и играло комаде Бране Црнчевића, Александра Поповића, Душана Ковачевића…

Један од оснивача Атељеа 212 и први управник био је филмски редитељ Радош Новаковић. Бојан Ступица, позоришни редитељ и архитекта, на челу куће био је у периоду од 1959. до 1961. године, када и пројектује зграду Позоришта у Светогорској улици, завршену 1964. године, као  трансформабилно камерно позориште, лабораторију, намењену, између осталог, испитивању односа догађаја и простора у театру.

Првих година помоћник управника, а потом дугододишња управница Атељеа 212, била је Мира Траиловић, „велика дама београдског позоришта“, „позоришна лавица“, једна од најзначајних културних  личности  двадесетог века у овом делу Европе. Заједно са Јованом Ћириловим иницирала је оснивање једног од највећих европских позоришних фестивала, БИТЕФ, који је настао 1967. године у Атељеу 212, и траје преко четири деценије.Последњих сезона наметнуло се као лидер регионалне сарадње и успостављања јединственог културног простора и обележило је својим успесима позоришни живот и Београда и читавог простора бивше Југославије

После Мире Траиловић на чело Атељеа 212, као в.д. долази Дејан Чавић, а потом, 1984. године, Љубомир Драшкић, који је у позоришту, као млади редитељ, готово од самог оснивања. За дванаест година, колико је био управник, позориште проширује свој глумачки ансамбл младим уметницима, и добија нову зграду. Атеље 212 1992. године у адаптираној згради постаје једно од најсавременије опремљених позоришта на Балкану. Велика сцена (сцена „Мира Траиловић) има 385 места у гледалишту, а Театар у подруму (сцена „Петар Краљ“) 141.
Пети управник Атељеа 212 био је Небојша Брадић, који се на тој функцији задржао врло кратко (ни целу једну сезону). Светозар Цветковић, глумац и дугогодишњи члан ансамбла ове куће, био је 12 година управник Атељеа 212 (од 1997. до 2009.). Кокан Младеновић, позоришни редитељ, водио је позориште од 2009. до 2012. године. Драматург и књижевник Ивана Димић била је в.д. директор од 2012. до септембра 2014. године, а садашњи директор је Бранимир Брстина, глумац и дугогодишњи члан ансамбла.
Данас Атеље 212 има стални ансамбл од 30 глумаца, али је отворен и за оне уметнике који нису стално везани за ово позориште. Највећа глумачка имена и даље играју на сцени Атељеа 212, а најбољи домаћи и интернационални редитељи раде у овој кући. На сцени Атељеа 212 играју се нове драме савремених домаћих и страних аутора, којима позориште даје свој, врло препознатљив печат. Током 60 година свог постојања, Атеље 212 је израсло у једно од најзначајнијих позоришта са ових простора. Последњих сезона наметнуло се као лидер регионалне сарадње и обележило је својим успесима позоришни живот Београда, Србије, али и бивше Југославије.

 

© 2009-2015 Позориште Атеље 212
Установа културе, Светогорска 21, 11000 Београд, Србија
+381 11 3246 146, info@atelje212.rs
Продукција и подршка
New City Company