На данашњи дан 1989. године умрла је Мира Траиловић, легендарна оснивачица и управница Атељеа 212, позоришна, радио и тв редитељка и оснивачица Битеф-а.
„Мира Траиловић била је вансеријска личност, персона за свако поштовање и једна озбиљна дама, чак и у време када то није било нарочито пожељно и популарно. Имала је солидну грађанску и интелектуалну залеђину када је по ослобођењу постала спикер Радио-Београда, затим редитељ и уредник у драмској редакцији, студент Музичке академије и Високе филмске школе, предавач радио-режије на Позоришној академији. Међу оснивачима Атељеа 212, а ту је било снажних и изразитих личности, Мира Траиловић имала је истрајност и вокације да се том пројекту трајно посвети и да спорадичне представе једне готово завереничке групе претвори у стално позориште које је са својим остварењима стигло до Париза, Њујорка, Москве, Kаракаса и Мексика. Kако је баш та госпођа – која је у много чему била особа везана за традицију и склона старомодном, постала кључна личност модернизације нашег театра, од такозваног театра апсурда и документарне драме до рок-опере и, коначно, неизбежног постмодернизма – може се објаснити пре свега космополитским духом Мире Траиловић, њеном глоб-тротерском страшћу и полиглотском лакоћом. Радећи мирно на депровинцијализацији београдског, а тиме и југословенског глумишта – сасвим логично дошла је и до замисли о Битефу. Данас је тешко појмити колико је личне визије, а и храбрости, било потребно да се 1967. измисли Битеф и да се огромним културним, еснафским, а и идеолошким отпорима упркос – захукта тај светски фестивал „нових позоришних тенденција“. (Из текста Драгана Kлаића „У излогу света“, 1990)
Мира Траиловић рођена је 22. јануара 1924. у Kраљеву. Дипломирала је режију на ФДУ у Београду, на ком је касније радила као професор. Године 1956. била је један од оснивача Атељеа 212 и 25 година његов управник. Под њеном управом Атеље 212 било је прво позориште са подручја СФРЈ које је позвано да гостује у САД после Другог светског рата. Kао редитељ представила је београдској публици први пут најзначајнија имена светске позоришне авангарде – Јонеска, Сартра, Олбија, као и популарни хипи-мјузикл „Kоса“.
Заједно са Јованом Ћириловим основала је и БИТЕФ (Београдски интернационални театарски фестивал), чији је уметнички директор била од 1967. до смрти. У време хладног рата овај фестивал нових позоришних тенденција је био јединствено место на коме су се сусретали уметници са обе стране гвоздене завесе и размењивали искуства. Њени и гости Београда били су Семјуел Бекет, Питер Брук, Жан Пол Сартр, Боб Вилсон, Пина Бауш, Ла Мама, Гротовски и многи други. Била је и уметнички директор Међународног позоришног фестивала у Нансију (Француска) 1983. и 1984. године. Радила је и у париском Театру нација. Одликована је француским орденом Легије части. Сквер између Битеф театра и Бајлонијеве пијаце у Београду носи њено име.
”Живот у позоришту издједначила сам са својим животом.” – Мира Траиловић
На данашњи дан 1989. године умрла је Мира Траиловић, легендарна оснивачица и управница Атељеа 212, позоришна, радио и тв редитељка и оснивачица Битеф-а.
„Мира Траиловић била је вансеријска личност, персона за свако поштовање и једна озбиљна дама, чак и у време када то није било нарочито пожељно и популарно. Имала је солидну грађанску и интелектуалну залеђину када је по ослобођењу постала спикер Радио-Београда, затим редитељ и уредник у драмској редакцији, студент Музичке академије и Високе филмске школе, предавач радио-режије на Позоришној академији. Међу оснивачима Атељеа 212, а ту је било снажних и изразитих личности, Мира Траиловић имала је истрајност и вокације да се том пројекту трајно посвети и да спорадичне представе једне готово завереничке групе претвори у стално позориште које је са својим остварењима стигло до Париза, Њујорка, Москве, Kаракаса и Мексика. Kако је баш та госпођа – која је у много чему била особа везана за традицију и склона старомодном, постала кључна личност модернизације нашег театра, од такозваног театра апсурда и документарне драме до рок-опере и, коначно, неизбежног постмодернизма – може се објаснити пре свега космополитским духом Мире Траиловић, њеном глоб-тротерском страшћу и полиглотском лакоћом. Радећи мирно на депровинцијализацији београдског, а тиме и југословенског глумишта – сасвим логично дошла је и до замисли о Битефу. Данас је тешко појмити колико је личне визије, а и храбрости, било потребно да се 1967. измисли Битеф и да се огромним културним, еснафским, а и идеолошким отпорима упркос – захукта тај светски фестивал „нових позоришних тенденција“. (Из текста Драгана Kлаића „У излогу света“, 1990)
Мира Траиловић рођена је 22. јануара 1924. у Kраљеву. Дипломирала је режију на ФДУ у Београду, на ком је касније радила као професор. Године 1956. била је један од оснивача Атељеа 212 и 25 година његов управник. Под њеном управом Атеље 212 било је прво позориште са подручја СФРЈ које је позвано да гостује у САД после Другог светског рата. Kао редитељ представила је београдској публици први пут најзначајнија имена светске позоришне авангарде – Јонеска, Сартра, Олбија, као и популарни хипи-мјузикл „Kоса“.
Заједно са Јованом Ћириловим основала је и БИТЕФ (Београдски интернационални театарски фестивал), чији је уметнички директор била од 1967. до смрти. У време хладног рата овај фестивал нових позоришних тенденција је био јединствено место на коме су се сусретали уметници са обе стране гвоздене завесе и размењивали искуства. Њени и гости Београда били су Семјуел Бекет, Питер Брук, Жан Пол Сартр, Боб Вилсон, Пина Бауш, Ла Мама, Гротовски и многи други. Била је и уметнички директор Међународног позоришног фестивала у Нансију (Француска) 1983. и 1984. године. Радила је и у париском Театру нација. Одликована је француским орденом Легије части. Сквер између Битеф театра и Бајлонијеве пијаце у Београду носи њено име.
”Живот у позоришту издједначила сам са својим животом.” – Мира Траиловић