Preminula Borka Pavićević

30. jun 2019

Borka Pavićević,
Poslednja zvezda legendarnog dramaturškog odeljenja Pozorišta Atelje 212 u Beogradu,
preminula je danas 30. juna 2019. Čuveno dramaturško odeljenje Ateljea 212 uz Borku su
činili Jovan Ćirilov, Danilo Kiš i Borislav Mihajlović Mihiz, a kasnije i Miloš Vasić.
U dramaturškom odeljenju Ateljea 212 Borka Pavićević je bila aktivni učesnik BITEF-a, kao
voditelj okruglih stolova i drugih intelektualnih uloga tipa žiriranja – istakao je Jovan Ćirilov
u svom tekstu o Bitefu objavljenom u monogorafiji povodom pedesetogodišnjice postojanja
Pozorišta Atelje 212.
Govoreći o značaju rada dramaturškog odeljenja Borka Pavićević je pisala:
Bilo je ozbiljnih rasprava, analiza, i političkih, naravno, „šezdeset i osma“ bila je jedna od
tema, ili „hrvatsko proleće“, ali i testova inteligencije […] Nije uvek bilo lako nositi se sa
ironijskim kapacitetom Ateljea 212, a naročitom sa seansama u njegovom bifeu, koji je bio
institucija, tu nema zbora. U Bifeu su se kristalizirala mišljenja koja su uticale na odluke, i ne
samo na odluke u Atelje 212, već u celokupnom kulturnom životu Beograda ; u Bifeu se
prijateljski razgovaralo, ali istovremeno i nadmetalo, paradiralo.
Svojim britkim promišljanjem pozorišta, njegove političke funkcije, istaknutim kritičkim
promišljanjem umetnosti i društvene realnosti Pavićević je predstavljala, uz ostale značajne
članove dramaturškog odeljenja, jedan od motora i pokretača vitalnosti savremenog
pozorišnog života, kako u kontekstu Ateljea 212, tako i kasnijim delovanjem kroz BITEF
teatar i CZKD.
Naravoučenje, pozorištima su neophodni dramaturzi. Pozorište teško može da se uhvati u
koštac sa duhom vremena ne samo bez dramaturga, već bez ozbiljnog inteletualnog jezgra. U
pozorištu je nužna rasprava o onome šta se čini i kako se čini. Svest o sopstvenom delovanju.
Sa jedne strane ono mora da ima iznutrašnjeg kritičara, a sa druge unošenje uvida o
kontekstu u kome dela.

Borka Pavićević, JOVAN ĆIRILOV I ’’ODELJENJE’’
6o godina Atelje 212, Beograd

Borka Pavićević je bila upravo taj neophodni dramaturg koji se hvata u koštac sa vremenom,
ozbiljno intelektualno jezgro, spremno na analizu, raspravu i kritiku. Rad i mišljenje Borke
Pavićević su jedan od čvrstih temelja upisanih u istoriju Ateljea 212.

Borka Pavićević,
Poslednja zvezda legendarnog dramaturškog odeljenja Pozorišta Atelje 212 u Beogradu,
preminula je danas 30. juna 2019. Čuveno dramaturško odeljenje Ateljea 212 uz Borku su
činili Jovan Ćirilov, Danilo Kiš i Borislav Mihajlović Mihiz, a kasnije i Miloš Vasić.
U dramaturškom odeljenju Ateljea 212 Borka Pavićević je bila aktivni učesnik BITEF-a, kao
voditelj okruglih stolova i drugih intelektualnih uloga tipa žiriranja – istakao je Jovan Ćirilov
u svom tekstu o Bitefu objavljenom u monogorafiji povodom pedesetogodišnjice postojanja
Pozorišta Atelje 212.
Govoreći o značaju rada dramaturškog odeljenja Borka Pavićević je pisala:
Bilo je ozbiljnih rasprava, analiza, i političkih, naravno, „šezdeset i osma“ bila je jedna od
tema, ili „hrvatsko proleće“, ali i testova inteligencije […] Nije uvek bilo lako nositi se sa
ironijskim kapacitetom Ateljea 212, a naročitom sa seansama u njegovom bifeu, koji je bio
institucija, tu nema zbora. U Bifeu su se kristalizirala mišljenja koja su uticale na odluke, i ne
samo na odluke u Atelje 212, već u celokupnom kulturnom životu Beograda ; u Bifeu se
prijateljski razgovaralo, ali istovremeno i nadmetalo, paradiralo.
Svojim britkim promišljanjem pozorišta, njegove političke funkcije, istaknutim kritičkim
promišljanjem umetnosti i društvene realnosti Pavićević je predstavljala, uz ostale značajne
članove dramaturškog odeljenja, jedan od motora i pokretača vitalnosti savremenog
pozorišnog života, kako u kontekstu Ateljea 212, tako i kasnijim delovanjem kroz BITEF
teatar i CZKD.
Naravoučenje, pozorištima su neophodni dramaturzi. Pozorište teško može da se uhvati u
koštac sa duhom vremena ne samo bez dramaturga, već bez ozbiljnog inteletualnog jezgra. U
pozorištu je nužna rasprava o onome šta se čini i kako se čini. Svest o sopstvenom delovanju.
Sa jedne strane ono mora da ima iznutrašnjeg kritičara, a sa druge unošenje uvida o
kontekstu u kome dela.

Borka Pavićević, JOVAN ĆIRILOV I ’’ODELJENJE’’
6o godina Atelje 212, Beograd

Borka Pavićević je bila upravo taj neophodni dramaturg koji se hvata u koštac sa vremenom,
ozbiljno intelektualno jezgro, spremno na analizu, raspravu i kritiku. Rad i mišljenje Borke
Pavićević su jedan od čvrstih temelja upisanih u istoriju Ateljea 212.