Сећање Марије Црнобори – Атеље 212 кућа свих глумаца

24. октобар 2014

Атеље је био кућа свих глумаца Београда и режисери су могли бирати одговарајуће за свој пројекат. План је био широк: нова домаћа дјела и класика цијеле Југославије, страна дјела, портрети глумаца и књижевника, монодраме, пантомиме, заправо све што личи на позориште, а има квалитет и може да стане на ту малу сцену.
Једног дана Мира Траиловић нам је казала: „Добићемо дворану“. То је био клуб „Борбе“ у Борбиној згради. Појавио се Радош Новаковић. Дошао нам је пријатељ и први управник новог простора. Висок, танак, проређене црне косе, са очима срндаћа а брцима као мала густа четка. Лијепо лице. Лијено се њихао. Руке су му биле лијепе и пунашне, мале, с прстима мало пунијим, тако да сам увијек мислила може ли чврсто стиснути песницу и треснути о сто. Нисам то дочекала. Духовито, интелигентно, засићено су му клизиле ријечи и мисли. Топао глас одавао је доброг човјека. Играла сам Софкину мајку Тодору у његовом филму „Софка“.
Радош Новаковић био је двије године управник. Након њега дошао је Бојан Ступица и дао своју јарку боју Атељеу. Саградио је и нову зграду. Мира је била и Бојанов замјеник. Атеље 212 се ширио и наједанпут почео губити свој први облик, што је и нормално.
Као прву представу у новом позоришту играли смо Гетеовог „Фауста“. У то се вријеме играо „Фауст“ у пријеводу Тита Строција, у Загребу, у Хрватском народном казалишту, па је идеја лако дошла, јер је у плану нове позорнице била и класика, још неприказивана у Београду, а у камерном облику.
„Квартет“ је пробао „Фауста“. Концертно, наравно. Требало је „Фауста“ добрано кратити. То је учинио Мата Милошевић, тако да су најважнији текстови подијељени на нас четворо и били смо сви задовољни. Забављали смо се.
Нема кулиса, само једна столица са високим наслоном. Стојимо, корак-два лијево и десно, ја сједнем који пут… Да, и Фауст – Мата је мало сједио, Мефисто – Љубиша је обилазио столицу, Вики – спајач сцена или читач, посебно је стајао за пултом. Све је било скучено, али довољно, јер је ријеч била важна. Заправо смо нас четворо били глумци ријечи, а како се важност ријечи у позоришту често заборавља и занемарује, ми смо у том позоришном тренутку дјеловали као „новина“. Пробали смо.
Дворана се архитектонски прилагођавала од клуба у театар. Постављено је 212 столица. Бројали смо их. Тачно 212. Сви су културни радници почели говорити о потреби за једним театром с „новим тенденцијама“, о авангарди и, ето, дошла су „нова“ настојања. А како то позориште није имало све потребне реквизите да би било „право“ позориште, назвали смо га сви заједно Атеље. Дакле – Атеље 212.
Требало је да у почетку буду три представе недељно. Новина је била и што смо публици били сасвим близу, па је могла примјетити сваку и најмању промјену на глумачком лицу, могла је чути шуштање хаљине. Могли су нам видјети пломбу у зубима и могли смо им без напора пружити руку и руковати се с првим и другим редом. Та близина им је годила и били су тихи и затечени.
И нама је близина била интересантна. Није требало савладавати простор, а да се то „не примјећује“. То је свакако новина за публику, а нама згодно, јер смо са много мање средстава могли постићи добре резултате. Тај подухват, као новину, имао је у виду и Градски одбор, кад нам је дао релативно велику своту од два милиона динара, која ће ипак једва покрити трошкове новог позоришта до краја године.

Марија Црнобори

feljton-Crnobori

 

Атеље је био кућа свих глумаца Београда и режисери су могли бирати одговарајуће за свој пројекат. План је био широк: нова домаћа дјела и класика цијеле Југославије, страна дјела, портрети глумаца и књижевника, монодраме, пантомиме, заправо све што личи на позориште, а има квалитет и може да стане на ту малу сцену.
Једног дана Мира Траиловић нам је казала: „Добићемо дворану“. То је био клуб „Борбе“ у Борбиној згради. Појавио се Радош Новаковић. Дошао нам је пријатељ и први управник новог простора. Висок, танак, проређене црне косе, са очима срндаћа а брцима као мала густа четка. Лијепо лице. Лијено се њихао. Руке су му биле лијепе и пунашне, мале, с прстима мало пунијим, тако да сам увијек мислила може ли чврсто стиснути песницу и треснути о сто. Нисам то дочекала. Духовито, интелигентно, засићено су му клизиле ријечи и мисли. Топао глас одавао је доброг човјека. Играла сам Софкину мајку Тодору у његовом филму „Софка“.
Радош Новаковић био је двије године управник. Након њега дошао је Бојан Ступица и дао своју јарку боју Атељеу. Саградио је и нову зграду. Мира је била и Бојанов замјеник. Атеље 212 се ширио и наједанпут почео губити свој први облик, што је и нормално.
Као прву представу у новом позоришту играли смо Гетеовог „Фауста“. У то се вријеме играо „Фауст“ у пријеводу Тита Строција, у Загребу, у Хрватском народном казалишту, па је идеја лако дошла, јер је у плану нове позорнице била и класика, још неприказивана у Београду, а у камерном облику.
„Квартет“ је пробао „Фауста“. Концертно, наравно. Требало је „Фауста“ добрано кратити. То је учинио Мата Милошевић, тако да су најважнији текстови подијељени на нас четворо и били смо сви задовољни. Забављали смо се.
Нема кулиса, само једна столица са високим наслоном. Стојимо, корак-два лијево и десно, ја сједнем који пут… Да, и Фауст – Мата је мало сједио, Мефисто – Љубиша је обилазио столицу, Вики – спајач сцена или читач, посебно је стајао за пултом. Све је било скучено, али довољно, јер је ријеч била важна. Заправо смо нас четворо били глумци ријечи, а како се важност ријечи у позоришту често заборавља и занемарује, ми смо у том позоришном тренутку дјеловали као „новина“. Пробали смо.
Дворана се архитектонски прилагођавала од клуба у театар. Постављено је 212 столица. Бројали смо их. Тачно 212. Сви су културни радници почели говорити о потреби за једним театром с „новим тенденцијама“, о авангарди и, ето, дошла су „нова“ настојања. А како то позориште није имало све потребне реквизите да би било „право“ позориште, назвали смо га сви заједно Атеље. Дакле – Атеље 212.
Требало је да у почетку буду три представе недељно. Новина је била и што смо публици били сасвим близу, па је могла примјетити сваку и најмању промјену на глумачком лицу, могла је чути шуштање хаљине. Могли су нам видјети пломбу у зубима и могли смо им без напора пружити руку и руковати се с првим и другим редом. Та близина им је годила и били су тихи и затечени.
И нама је близина била интересантна. Није требало савладавати простор, а да се то „не примјећује“. То је свакако новина за публику, а нама згодно, јер смо са много мање средстава могли постићи добре резултате. Тај подухват, као новину, имао је у виду и Градски одбор, кад нам је дао релативно велику своту од два милиона динара, која ће ипак једва покрити трошкове новог позоришта до краја године.

Марија Црнобори

feljton-Crnobori